De gebruikte marifoon voor de pleziervaart is de standaard VHF marifoon. Vergis je niet dit is een geavanceerd communicatiemiddel. Echter niet alle functies mag en kan je gebruiken met het basiscertificaat. Lees hier alles over het gebruik van de marifoon voor de pleziervaart.
VHF marifoon wat mag wel/niet
Uiteraard mag je de marifoon gewoon bedienen met je basiscertificaat. Ook indien je afgemeerd in de haven ligt (veel gestelde examenvraag).
Wat mag niet met je basiscertificaat:
- DW – dual watch- dat is het min of meer tegelijk uitluisteren van meerdere marifoonkanalen. Meer over Dual Watch
- H/L – hoog en laag vermogen- Met deze functie kan je zelf het zendvermogen (bereik) wijzigen. Meer over H/L vermogen
- DSC -Digital Selective Calling- Met deze functie kan je digitale berichten sturen naar een schip (of meerdere schepen) of het kustwachtcentum. Meer over DSC (Distress knop
Ben je alleen in het bezit van het basiscertificaat dan mag je de marifoon bedienen met de ”kale” opties en moet je de ATIS-code inprogrammeren. Wil je gebruik maken van de “extra” opties moet je ook het MMSI nummer inprogrammeren. Zonder dit MMSI nummer zijn deze opties namelijk niet beschikbaar. Besluit je ook om het MMSI nummer in te programmeren moet je in het bezit zijn van Marcom-B of SRC.
VHF portofoon of handheld VHF marifoon
Voor pleziervaart schepen tot 20 meter lengte mag je in plaats van een vaste- een handheld marifoon (VHF portofoon) gebruiken. Uiteraard mag je ook beide marifoons gebruiken. Dit moet je melden aan het agentschap Telecom en komt ook op je registratiebewijs te staan. Voor de hand-marifoon gelden dezelfde eisen als voor de vaste VHF zendinstallatie.
ATIS-code verplicht inprogrammeren bij de marifoon
Om een VHF marifoon te mogen gebruiken moet je deze eerst registreren bij het Agentschap Telecom in Groningen. Het makkelijkste gaat dat met je DigiD (uiteraard kan dat ook schriftelijk).
Zodra je ingelogd bent zie je je naam staan en welk certificaat je hebt (basis, Marcom A of B). Vervolgens geef je de naam, kleur en afmetingen van je boot op en ontvang je direct je radioroepnaam met bijbehorende ATIS-code. Deze 10 cijferige code moet je in de marifoon inprogrammeren (of laten programmeren).
Zodra je gaat zenden en je laat de spreeksleutel los, wordt er digitaal een aantal kleine piepjes meegezonden. Sluiswachters en de diverse havenautoriteiten hebben een decoder en kunnen daarop jouw uitgezonden radioroepnaam aflezen.
Wat betekent VHF?
VHF staat voor Very High Frequency. Dat heeft te maken met de manier van uitzenden. Dat wil eigenlijk zeggen dat het uitgezonden signaal in een rechte lijn gaat. Dus alles wat jouw antenne “ziet” dat is je bereik. Dat is ook gelijk een nadeel van de standaard marifoon. De VHF heeft een bereik van maximaal 50 kilometer. Er zijn ook marifoons die op een andere manier uitzenden. Namelijk op de korte- en op de lange golf. Daarmee kan de reikwijdte wel oplopen tot 20.000 kilometer. Om deze marifoon aan boord te mogen plaatsen moet je Marcom-A hebben. Meer over dit onderwerp zie: marcom en marifonie.
Etherdiscipline marifonie
Bij het gebruik van de marifoon hou je je aan de etherdiscipline zoals deze staat omschreven in het handboek marifonie. Je luistert de juiste kanalen uit. Ben je klaar met je gesprek dan zeg je “over”. Zodra je het kustwachtcentrum oproept heeft deze altijd de leiding bij het gesprek. Je hebt een geheimhoudingsplicht. Dat wil zeggen dat je gesprekken die je op de scheepsradio hoort niet mag doorvertellen. Ook bij het aanroepen van bijvoorbeeld een brugwachter is de opbouw van het gesprek van belang. Je roept eerst de brugwachter op en dan meld je wie je bent, waar je bent en wat je bedoelingen zijn. Zie ook: taalgebruik en communicatie.
In welke taal roep ik op?
Dat is makkelijk in Nederland is dat gewoon in het Nederlands. Op de binnenvaart wordt echter ook veel Duits gesproken (zelfs in Nederland). Internationaal wordt er via de marifoon gesproken in de Engelse taal. Dat is makkelijk dat heb je waarschijnlijk ook op school geleerd. Nou dat is niet helemaal waar. Het is een beetje te vergelijken met steenkolenengels. Het gaat er namelijk om dat het in een keer duidelijk is wat er bedoeld wordt. Zie ook: Oproep en spraakprocedures.
Wat mag ik nog meer met een marifoon?
AIS een fantastische uitvinding. AIS staat voor automatisch identificatie systeem. Hiermee kan je als het ware “om de hoek” kijken. Op je digitale scherm zie je andere schepen voordat je ze met het blote oog kunt zien. En wat ook heel belangrijk is, die grote schepen zien jou ook. Zelfs midden op zee. Ben je in het bezit van een marifooncertificaat (maakt niet uit welke) dan mag je AIS aanschaffen.
Heb je AIS maakt niet uit welke klasse. Class A of B dan heb je ook het MMSI nummer nodig. Echter dit nummer mag je met je basiscertificaat alleen in je AIS programmeren en niet in je Marifoon.
MMSI nummer
Het MMSI (Maritieme Mobile Service Identiteit nummer) is een internationaal nummer. Dit nummer heb je onder andere nodig voor: DSC, EPIRB, SART en AIS. Ben je alleen in het bezit van het basiscertificaat dan kan je wel een MMSI nummer aanvragen. Echter alleen voor het gebruik in de AIS. Meer over het MMSI nummer.
Toets uitleg en bediening marifoon.
Met je basiscertificaat mag je de VHF marifoon aanschaffen en bedienen. Echter er zijn nog meer functies beschikbaar. Wat weet jij van de marifoon? Ben jij in staat deze 10 vragen foutloos te beantwoorden?