Marcom-A (A staat voor algemeen). Zo algemeen is het echter niet. Het is het meest uitgebreide marifoonexamen. Deze staat gelijk aan het Engelse Long Range Certificaat (LRC). Of gaan we toch voor het beperkte Marcom-B certifificaat. (B staat voor beperkt). Nou, zo beperkt is het Marcom-B certificaat ook weer niet. Het enige verschil tussen Marcom-A en B is dat je met het uitgebreidere certificaat je ook de MF/HF maritieme zend/ontvanger bedienen. De nieuwere types van deze marifoon zijn SOLAS/IMO approved wat voor de meest uitgebreide veiligheidseis staat.
Met deze MF/HF maritieme zend/ontvanger kun je vanuit alle zeegebieden (A1 t/m A4) een DSC distress en gesproken nooduitzending (mayday) versturen die door een kustwacht station en alle omliggende zeeschepen wordt ontvangen. Ook kun je schip/schip (sociaal)verkeer plegen op de daartoe aangewezen frequenties.
MF/HF marifoon
Tegenwoordig is dit een gecombineerde marifoon. Zet je de marifoon in de stand MF wordt er uitgezonden op de middengolf frequenties tussen de 300 Khz en 3 Mhz. Deze radiogolven buigen met het aardoppervlakte mee en hebben een bereik van pakweg 250 á 300 Nautische mijlen. In de HF (korte golf) 3 t/m 30 Mhz. worden de radiogolven gereflecteerd door de ionosfeer en hebben een bereik van wel 10.000 mijl. Deze MF/HF marifoon mag je niet in het A1 gebied (vlak onder de kust) gebruiken.
Aangezien er op verschillende frequenties wordt uitgezonden moet de lengte van de marifoonantenne (automatisch) aangepast kunnen worden tussen de 6 en ongeveer 20 meter. Op zeilboten wordt deze zogenaamde draadantenne, tussen de masten gespannen.
Marcom-A of gaan we toch voor B?
Tien jaar geleden gingen de meeste zeevarende wereldreizigers voor Marcom-A zodat je deze MF/HF marifoon mag gebruiken. Echter daar kleven ook diverse nadelen aan. Vooral bij de wat oudere type van deze marifoons is het selecteren van de juiste (nood)frequenties nog een heel gepuzzel.
De te gebruiken frequentie om uit te zenden is namelijk sterk afhankelijk van verschillende factoren. Denk aan tijdstip van uitzenden, seizoenen, zonnevlekken et cetera. Vroeger kon men aan de hand van verschillende uitzendingen van het kustradiostation gemakkelijk bepalen of deze wel of niet te ontvangen was. Tegenwoordig zijn er ook nog weinig kustradiostations werkzaam en is de juiste frequentie moeilijk te bepalen. De kustwachtstations zijn daarentegen wel over de hele wereld werkzaam maar zenden niet continu een signaal uit waarop men kan afstemmen. Daarbij komt ook nog dat de verplichte luisterwacht voor schepen en kuststations op 2182 KHz is komen te vervallen.
Om storingen tot een minimum te beperken mag je deze zendinstallatie alleen in de territoriale wateren gebruiken. Ook kun je er niet mee bellen zoals we gewend zijn, het thuisfront kan je er niet mee bereiken.
De antenne blijft de zwakste schakel
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Deze gevleugelde uitdrukking is absoluut bij de HF/MF marifoon van toepassing. De antenne blijft namelijk een zwak punt. Bij uitzendingen op de MF band zou je een antenne moeten hebben van ongeveer 34 meter (voor de liefhebbers 1/4 λ) Door een “truc” toe te passen kan je aan boord met een kortere antenne werken. Echter hoe korter de antenne hoe minder uitgestraald vermogen (minder zendvermogen) de marifoon heeft. Bij calamiteiten zoals mastbreuk en dergelijke blijft de antenne de zwakste schakel. Zou een van de draden van je antennen knappen of beschadigd raken kan je je vertrouwde MF/HF marifoon niet meer gebruiken.
De MF/HF zendontvanger wordt aan boord niet veel meer gebruikt
Tegenwoordig kiezen steeds meer voor pleziervaarders voor een inmarsat-C satellietsysteem
Dit systeem bestaat uit een terminal en een omni-directionale antenne. Die antenne heeft als voordeel dat deze makkelijk te plaatsen is en niet gericht te worden op de juiste satelliet.
Deze Inmarsat (mini-)C communicatie apparatuur is SOLAS/IMO approved voorzien van een “distress alert” knop en kan wereldwijd (uitgezonderd bij de polen) gebruikt worden. De kosten voor dergelijke systemen bedragen ongeveer 4 á 5000 euro. Het grote voordeel van deze GMDSS apparatuur is dat je tijdens nood met één druk op de speciale noodknop, je noodbericht naar het dichtstbijzijnde Mission Control Center (MCC) kunt verzenden. Zonder zorgen over je exacte positie en aard van het noodgeval, aangezien dit automatisch wordt meegezonden. Voor gebruik van deze apparatuur is minimaal Marcom-B nodig, dit mag niet met het Engelse Short Range Certificaat (SRC). Ook met je inmarsat apparatuur kan je direct contact maken met het thuisfront en visa versa.
Voordelen Inmarsat satellietsysteem:
- Je kunt wereldwijd direct alarm slaan met de “Distress alert” knop.
- Via een Inmarsat Land Eart Station (LES) kan je direct contact onderhouden met het thuisfront.
- Het kustwachtcentrum (RCC) kan je tijdens noodsituaties rechtstreeks bereiken.
- Ontvangen van weerupdates.
- E-mailberichten vanaf de wal kunnen nagenoeg onmiddellijk ontvangen worden.
- Internet
Nadelen Inmarsat satellietsysteem:
- Werkt niet bij de noord- en zuidpool.
- Je moet in het bezit zijn van Marcom-B.
Welke communicatieapparatuur neem ik minimaal mee voor mijn wereldreis?
- De VHF marifoon met DSC.
- MEOSAR EPIRB
- NAVTEX
- INMARSAT GMDSS installatie
- Iridium (prepaid)satelliettelefoon. (Op deze manier met je niet afhankelijk van één satelliet systeem).
- (AIS) SART
- GMDSS portofoon
- Garmin inReach mini2 (voor aan je reddingsvest)
Voor de bediening van bovenstaande apparatuur heb je aan je Marcom-B certificaat voldoende. Aangezien je met deze apparatuur veilig de oversteek kan maken geven we op dit moment alleen Marcom-B cursussen. En nemen zelf het praktijkexamen (MB-P) af.
Nuttige links
- Besluit je toch om het examen Marcom-A te doen. Neem even contact op met een van de zeevaartscholen.
- Alle marifonie onderwerpen op rij