Marifoon termen. Ik ben in de opvaart. We gaan even dubbel. Hier koppelverband Tessalia. De meestvoorkomende termen en uitdrukkingen op rij.
Op-, afvaart of te daal
Deze termen kom je tegen indien je op één van de grote rivieren vaart. Schepen die tegen de stroom in varen , richting de bron, gebruiken de term opvaart. Bijvoorbeeld: Sluis Amerongen hier de “naam + soort schip” ik ben ter hoogte van “plaatsnaam” ik ben in de opvaart en wil graag schutten.
De sluiswachter en overige scheepvaart weet waar de boot vaart en wat de bedoeling is. Vaart een schip met de stroom mee worden de termen afvaart of te daal gebruikt.
De schipper die stroomafwaarts vaart heeft de stroom mee en vaart dus sneller. Schepen die stroomopwaarts varen gaan veel langzamer.
We gaan even dubbel
Vaar je in een blokgebied dan selecteer je het blokkanaal de schepen die om je heen varen hebben hetzelfde blokkanaal geselecteerd. Kom je een bekende schipper tegen maak je even kort contact op het betreffende kanaal. Stel jij vaart met de Albatros en je wilt met de schipper van de Zilvermeeuw communiceren. Jullie hebben elkaar een tijdje niet gezien en je hebt een leuk nieuwtje. De schakel je even naar de sociale marifoonkanalen 72 of 77. Op kanaal 77 is het stil. Dan roep je vervolgens; Zilvermeeuw hier de Albatros we gaan even dubbel. Daar bedoel je kanaal 77 mee.
Stuurboord stuurboord
Deze term hoor je voornamelijk op de grote rivieren. Grote schepen passeren elkaar in het algemeen bakboord bakboord. Op stromende rivieren wordt veelvuldig gebruik van het blauwe bord gemaakt. En passeren de grote schepen elkaar aan de “verkeerde kant” Normaliter is er dan geen contact via de marifoon. Is er echter onduidelijkheid dan wordt de term stuurboord stuurboord gebruikt. (Of blauw varen).
binnenkort meer. Suggesties? van harte welkom.
Toets termen en uitdrukkingen
Regelmatig kom je onderweg op de maritieme telefoon termen tegen, wat wordt er bedoeld? Ook tijdens het marifoonexamen komt hier regelmatig een vraag over. Kan jij deze vragen beantwoorden?