NAVTEX idiaal voor het ontvangen van weer- en veiligheidsberichten aan boord.
De NAVTEX kan diverse veiligheidsberichten ontvangen. Denk aan weersverwachting, stormwaarschuwingen maar ook belangrijke informatie betreffende navigatie.
NAVTEX vergunningvrij
Om deze ontvanger te plaatsen en te gebruiken aan boord is geen vergunning nodig. Het is namelijk zoals gemeld een ontvanger en geen zender.
Echter tijdens het marifonie-examen Marcom-B worden er wel (pittige) vragen over de werking van dit apparaat gesteld.
De NAVTEX werkt op 3 verschillende frequenties
518 KHz (internationale NAVTEX service)
490 KHz (nationale NAVTEX service)
4209,5 KHz (nationale long range NAVTEX service speciaal voor het tropengebied).
In de middengolf (490 KHZ en 518 KHZ) is het bereik ongeveer 100 tot 400 mijl.
’s Nachts smelten de ionisatielagen (hoog in de atmosfeer) samen en is het bereik het grootst. Dan kan het bereik in sommige gevallen wel oplopen tot 1000 mijl.
Uitzendingen op de internationale NAVTEX frequentie (518 KHz) worden uitgezonden in de Engelse taal.
De tweede frequentie (490 KHz) wordt door de lokale NAVTEX-zenders gebruikt voor coastal and local warnings in de landstaal van het station.
Bij een dual frequency-NAVTEX-ontvanger (518 kHz en 490 kHz) wordt bij gelijktijdige uitzending de internationale frequentie 518 kHz altijd ontvangen.
Om te voorkomen dat alle stations tegelijkertijd zouden uitzenden en elkaars berichten zouden kunnen verstoren, heeft ieder station een bepaalde periode (tijdslot) voor het verzenden van zijn berichten.
Stations die ver van elkaar verwijderd zijn kunnen wel op dezelfde tijd uitzenden. Zo hebben bijvoorbeeld Haïfa Radio (Israël) en het Nederlandse Kustwachtcentrum dezelfde code (code P) en ze zenden dan ook gelijktijdig uit.
Zo zou het kunnen voorkomen dat je, terwijl je op het Nederlands Kustwachtcentrum (P) bent afgestemd, gedeeltes van een Israëlisch MSI-bericht binnenkrijgt.
NAVTEX antenne
De antenne van de NAVTEX ontvanger kan bestaan uit een simpele sprietantenne die de ontvangen elektromagnetische radiogolven omzet in elektrische signalen. Deze elektrische signalen worden vervolgens doorgegeven aan de NAVTEX ontvanger.
De meeste NAVTEX ontvangers zijn echter voorzien van een zogenaamde actieve antenne, in deze actieve antenne is een signaalversterker ingebouwd. Op deze manier worden ook de vrij zwakke signalen goed ontvangen.
Voorbeeld Navtex bericht.
ZCZC PE36
NETHERLANDS COASTGUARD
NAVIGATIONAL WARNING NO 24222324 UTC JAN
WEATHER FORECAST
GERMAN BIGHT SOUTHEASTERLY VARIABLE 7 BECOMING 9
IN EXTREME NORTH STRONG GALE 10 TEMPORARILY
AT FIRST DRIZZLE LATER SLEET OCCASIONALLY WINTRY SHOWERS
MODERATE LATER BAD TO VERY BAD
PROBABLY LIGHT ICING
TEMPERATURES BETWEEN TWO AND MINUS THREE
NNNN
Elk bericht begint met twee letters gevolgd door twee cijfers.
de eerste letter is het station ID deze duidt het gebied aan, bijv. P = Den Helder;
de tweede letter is het message ID deze geeft het soort bericht aan, bijv.
E = weerbericht
de twee cijfers geven het volgnummer aan waaronder het bericht is opgeslagen in het geheugen;
Codering tweede letter
A navigatiebericht
B stormwaarschuwing
C ijsbericht
D SAR-bericht (betreft altijd een ‘relay’uitzending door een walstation.)
E weerbericht
Om het aantal ontvangen berichten te beperken kan je een aantal soort berichten onderdrukken. b.v ijs- en weerberichten.
Navigatieberichten, stormwaarschuwingen en SAR berichten kun je niet onderdrukken, deze worden altijd ontvangen van het geselecteerde station.
Wat weet je van de NAVTEX? Kan jij deze 10 examenvragen over de NAVTEX oplossen. Tijdens het examen basiscertificaat marifonie worden hier geen vragen over gesteld. Tijdens het examen Marcom-B moet je grondige kennis hebben over dit onderwerp. Wat weet jij van de NAVTEX? Veel succesToets NAVTEX