Marifoon gegevens controleren of opzoeken. Jaarlijks ontvang je van Agentschap Telecom een herinnering van je inschrijving in het register. Op deze manier weet je dat je marifoon gegevens actueel zijn. Deze herinnering is tevens een aankondiging dat je de jaarlijkse bijdragen weer moet betalen. Geen herinnering ontvangen? Check even je gegevens.
Bij verkoop boot, meldt dat aan het Agentschap Telecom.
De ATIS-code en eventueel je MMSI nummer heb je in de marifoon ingeprogrammeerd. Bij verkoop van de boot log je in het register met je Digid. Hier kun je je marifoongegevens registreren, opzoeken, inzien, wijzigen, aanpassen et cetera. Bij verkoop meld je de registratie met je identificatiegegevens af. Agentschap Telecom houdt deze nummers nog ongeveer 3 maanden in quarantaine. De nieuwe koper heeft dan de tijd om de marifoon met bijbehorende nummers op zijn of haar naam over te zetten.
Aankoop nieuwe (gebruikte) boot.
We gaan ervan uit dat de vorige eigenaar zich op de juiste manier heeft afgemeld. Jij bent ondertussen in het bezit van de juiste marifoonpapieren. Je logt in op het gebruikersregister bij het Agentschap Telecom. Klik op “Nieuwe zaak” en vervolgens op “overnemen registratie”. Hier vul je de roepnaam/callsign van de “oude” registratie in en vervolgens staan het ATIS- en eventuele MMSI nummers op jouw naam. Let op, deze manier van registreren werkt alleen als je nog binnen de drie maanden bent. Of uiteraard na 3 maanden indien de marifoonnummers nog niet aan iemand anders vergeven zijn.
Tot zover gaat het goed. Wat kan er misgaan?
Je bent te laat en de registratie/identificatie gegevens zijn reeds vergeven. De marifoon werkt gewoon en blijft ook werken. Ga je deze echter gebruiken met de oude reeds aanwezige (ingeprogrammeerde) geregistreerde gegevens van een ander ben je strafbaar. ATIS & MMSI nummers zelf wijzigen kan soms ook niet, raadpleeg hiervoor de handleiding. Uiteraard kun je dit wel door een gespecialiseerd bedrijf laten doen.
Wat kan er nog meer misgaan? Jij koopt een gebruikte boot, en deze boot geef je gelijk een nieuwe naam. (en je laat de reeds ingeprogrammeerde nummers erin staan?) De marifoon, EPIRB en SART werken prima en je bent ook van plan deze te gebruiken.
De vorige eigenaar koopt ook een andere boot en laat zijn eigen bestaande nummers in de nieuwe marifoon, EPIRB en SART plaatsen. Op dit moment zijn er dus twee marifoons met dezelfde ATIS en MMSI nummers. Bij het aanroepen van de sluis en of brug is er niets aan de hand.
Opsporingsambtenaren van onder andere het Agentschap Telecom kunnen je echter wel op afstand bekeuren (250 euro). Die horen namelijk dat jouw roepnaam en meegezonden ATIS-code niet corresponderen. Recent is daar een binnenvaartschipper voor bekeurd.
Nu zit je in nood en maakt gebruik van de EPIRB
Dan wordt het een ander verhaal. De marifoon gevens staan nu niet op jouw naam. Zodra de EPIRB geactiveerd wordt, gaat deze zenden en zendt het MMSI nummer inclusief GPS positie uit. Dit signaal wordt via de COSPAS-SARSAT/MEOSAR satellieten verzonden naar een MCC (Mission Controle Centre) in Toulouse (Frankrijk). Dit noodbericht wordt onmiddellijk doorgezonden naar het kustwachtcentrum in Den Helder. Voordat het kustwachtcentrum groot alarm slaat (75% van de gevallen gaat het namelijk om een vals alarm). Wordt eerst telefonisch contact gezocht met het thuisfront. De verbaasde eigenaar meldt dat deze helemaal niet aan boord zit en de boot gewoon in de haven ligt. De kans dat de hulptroepen in actie komen is niet zo groot.
MMSI nummer opzoeken
In het menu van de marifoon kan je de ATIS en MMSI nummers controleren of opzoeken. Ook kan je een verkeerspost aanroepen met het verzoek om je ATIS-code uit te lezen. De meeste verkeersposten en grotere sluizen hebben namelijk een decoder waarmee ze aan je ATIS-code je bijbehorende roepnaam kunnen aflezen.
Schepen zoeken op naam of MMSI nummer
Wil je weten wat de scheepsnaam, radio-roepnaam of MMSI nummer van een schip is? Onderaan deze pagina vind je een handige tool waarmee je schepen kunt zoeken op naam.
Zijn je GMDSS en of Callsign gegevens up-to-date?
Zorg ervoor dat je geregistreerde marifoongegevens zoals roepnaam, scheepsnaam, ATIS-code en MMSI nummer bij het ITU (Internationale Telecommunicatie-unie) actueel zijn. Alle reddingsstations maken namelijk gebruik van deze database. Registreren c.q. wijzigen doe je bij het Agentschap Telecom (voor Belgie is dat het BIPT).
Controleer of je MMSI nummer en of je callsign up-to-date is.
Interessante links
Alles over ATIS-code en het het MMSI nummer
43 reacties
Vul nu alle apparatuur die u aan boord heeft in. (een draagbare marifoon valt onder portoon, een GMDSS portofoon is een specifiek type portofoon voor noodsistuaties) Klik op “Ga verder” Vrijwel alle jachtradars zijn X-Band radars. Breedband = X-band. Vul DSC-wachtontvanger in als u een marifoon heeft met een DISTRESS knop. (vrijwel alle moderne marifoons) klik op “Ga verder”
Beste Anna,
Helemaal correct.
Zodra je eenmaal ingelogd bent op de site van het Agentschap Telecom via DigiD.
Dan wijst alles vanzelf.
Afhankelijk van je behaalde certificaat, zie je een overzicht met alle denkbare apparatuur die mag
aanschaffen. Heb je dat betreffende apparaat aan boord dan vul je dat in.
Goedendag,
Ik heb een draagbare marifoon op mijn Makma sloep “Aaltje” (geregistreerd bij AT). De Makma verkoop ik en daarvoor in de plaats komt een andere sloep. Deze noem ik ook “Aaltje”. De draagbare marifoon blijft in mijn bezit.
In dit geval hoef ik toch geen wijziging door te geven aan AT?
Alvast dank,
Erwin
Beste Erwin,
Nee hoor, de naam en afmetingen zijn (ongeveer) gelijk gebleven hoef je geen actie te ondernemen.
Je kunt als extra ook de kleuren van de boot opgeven voor de search and rescue. Maar ik denk dat je met de sloep geen hele tochten gaat maken over de Waddenzee.
Kan ik mijn draagbare marifoon geregistreerd met de gegevens van mijn schip op een ander schip gebruiken wanneer ik iemand begeleid om van België naar Nederland te varen
Mvg Debels Hugo
Beste Hugo,
De registratie van de marifoon dient ervoor, dat degene die zich meld gelijk geïdentificeerd wordt.
Bij het loslaten van de PTT schakelaar worden digitaal de gegevens van je schip meegezonden.
Nu vaar je op een ander schip en je gebruikt je handheldmarifoon van je eigen schip.
Vaar je ongeveer met een gelijkwaardig schip zal er waarschijnlijk geen haan naar kraaien.
Maar of de vraag of dat het mag kunnen we kort zijn. Het mag niet.
We hebben een boot gekocht in Kroatie met een geregistreerde Kroatische VHF (MMSI, AIS en Callsign). De verkoper wacht met schrappen zodra wij klaar zijn met de nieuwe registratie in Nederland. De boot ligt nu (voorlopig) in Griekenland.
Ik neem aan dat MMSI en AIS moet worden gewijzigd wanneer ik de marifoon in Nederland registreer. Kan ik de MMSI en AIS zelf wijzigen? Welke kan ik zelf wijzigen of is dat helemaal niet mogelijk?
Beste Angelique,
Ik begrijp uit je vraag dat je boot in Kroatië is geregistreerd en dat je deze nu in Nederland wil laten registreren.
Dezelfde ATIS en MMSI nummers van de vorige eigenaar gebruiken gaat niet.
Je laat de boot namelijk in Nederland registreren, dan krijg je nieuwe (Nederlandse) nummers.
Deze nummer kan je niet zelf wijzigen, dat moet een gespecialiseerd bedrijf doen.
Er zijn verschillende bedrijven die daar heel kundig in zijn.
Onze vaste leverancier is Shiptron in Enkhuizen.
Bel die eens op, die kan je vast wel verder helpen.
Goedemorgen Coen,
Misschien mag ik je om hulp vragen bij het volgende. Een vriend van mij heeft een AIS aan boord met call sign PE-xxxx en als call name XXXXXX (omwille van privacy de xxxx, beide zijn natuurlijk bekend bij mij).
Verder heeft hij (natuurlijk) een ATIS nummer, maar meer dan dat weet hij niet. Ik heb hem gevraagd naar zijn MMSI nummer wat, zover ik weet, in zijn AIS geprogrammeerd zou moeten staan. Op de brief van het Agentschap Telecom echter heeft hij alleen maar de vermelding ATIS-code/MMSI-nummer 9244xxxxxx (ook bekend bij mij) staan, dus géén apart MMSI nummer. Ik heb de ervaring dat ATIS- en MMSI-nummer nooit identiek zijn. Om een lang verhaal kort te maken, als ik hem zoek met naam-/call sign vind ik hem (nu) niet. Natuurlijk ligt de boot II in de winterstalling en staat zijn AIS uit, maar bij andere schepen die ook opgelegd zijn met de AIS uit, kan ik altijd gewoon op tenminste call sign zoeken en zie dan het schip. Snap je het verhaal? Ik wil zijn juiste AIS gegevens achterhalen en opslaan en hem toevoegen aan mijn buddy’s, maar heb daarvoor zijn MMSI nummer nodig. Dat nummer kan ik pas achterhalen als ik hem bij (bijv.) MarineTraffic gevonden heb via call name/sign.
Weet jij raad?
Beste Frank,
Klopt de ATIS-code en MMSI zijn aparte nummers.
Maar het MMSI nummer moet beginnen met 244, 245 of 246. Ik weet niet waar de 9 voor staat.
Heb je het het MMSI nummer al op de officiële site van de ITU nagekeken (links staat ergen boven op de pagina)
zo niet, dan moet je vriend even inloggen met zijn Id op de site van het Agentschap Telecom daar kan hij zo zijn geregistreerde nummers bekijken.
De 9 voor een MMSI betekent dat het een ATIS-code is, en geen MMSI voor AIS, DSC-marifoon of EPIRB.
Voor deze apparatuur heb je dus altijd een echte MMSI nodig, naast de ATIS-code. De ATIS-code wordt afgeleid van de Radio Call Sign. Daar zijn tabellen voor de EU landen in de Regionale Marifoon Regeling Rainwat Boekarest 2012 en 2016, voorheen Basel 2000.
Hallo,
wij hebben een andere zeilboot gekocht in Zeeland en gaan deze binnenkort overvaren naar Friesland. De DSC-marifoon en AIS uit onze vorige boot gaan over naar de nieuwe. Atis, MMSI en roepnaam blijven dus gelijk en blijven op mijn naam staan. Alleen de naam van de nieuwe boot gaan we wijzigen. Dit doen we echter pas later als hij in de thuishaven ligt. We varen dus een tijd met de verkeerde naam. Kan dit vervelende gevolgen hebben en zo ja, hoe kan ik dit het beste voorkomen?
Vr. grt Gerhard
Beste Gerhard,
Je moet kiezen uit twee kwaden.
Officieel mag je niet varen met de marifoon gegevens van een andere schipper. deze nummers staan immers niet op jouw naam.
De gegevens overzetten wordt ook lastig omdat dan de naam van je boot niet meer correspondeert met jouw opgegeven gegevens.
Misschien is het een optie om iets over de oude naam te plakken waarop je nieuwe naam tijdelijk is opgebracht.
Op deze manier voldoe je aan alle eisen.
Succes met je keuze.
Een vraagje moet de epirb en sart jaarlijks gekeurd worden ?
Beste Noël,
De EPIRM moet jaarlijks gekeurd worden dat is een eis voor schepen die onder SOLAS vallen.
Vaar je echter met een plezierschip is dat niet verplicht.
Er wordt wel aanbevolen om zowel de EPIRB als de SART maandelijks te testen. Testen mag mag je ook in de haven doen.
Vraagje,
Mag ik thuis aan de keukentafel het scheepvaartverkeer hier in de buurt uitluisteren met een handheld?
Met certificaat, maar zonder boot.
En, wat als ik een boot huur, mag ik dan de marifoon gebruiken?
Groet, Chris
Beste Chris,
Officieel mag je de marifoon niet thuis gebruiken (uitluisteren).
Een marifoon mag je alleen gebruiken aan boord van een schip.
Tenzij je speciale toestemming hebt van Agentschap Telecom.
Denk aan een brugwachter of havenmeester deze mogen ook een marifoon gebruiken ook terwijl ze zich niet aan boord van een schip bevinden.
Als je een boot huurt mag je de marifoon wel gebruiken.
Je moet in dat geval wel je marifoon registreren.
Uitluisteren mag altijd en overal zowel met een VHF Porto Marifoon als een scanner (verdrag van Rome), echter zenden mag alleen met ATIS vanaf een schip, of met speciale toestemming RiDI, zoals bij evenementen.
De huurboot mag geen vaste VHF hebben als je je eigen porto met geregistreerde ATIS wilt gebruiken. Heeft ie wel een vaste VHF, dan mag jij met jouw porto met andere ATIS op dat vaartuig niet zenden, maar er wel steeds mee uitluisteren.
Hallo,
Wij hebben onze boot verkocht en zijn gestopt met varen. We zijn nog in het bezit van een handheld en deze willen we verkopen. We hebben de registratie opgezegd bij Agentschap Telecom en daar een bevestiging van uitschrijving van gekregen.
Hoe gaat het dan met de Atiscode als we de marifoon verkopen?
Beste Tjerk,
Jij heb je afgemeld bij Agentschap Telecom (AT) dus de nummers van de marifoon staan niet meer op jouw naam.
Indien de nieuwe eigenaar van de handheld zich aanmeld bij het AT heeft hij de keuze tussen: “nieuwe registratie” of “bestaande registratie overnemen”.
Zodra hij of zij de keuze maakt “bestaande registratie overnemen” kan de nieuwe eigenaar/eigenaresse de nummers op zijn of haar naam laten overzetten.
De nieuwe eigenaar van de handheld moet wel in het bezit zijn van minimaal een basiscertificaat en de overschrijving moet binnen een bepaalde periode (enige maanden) plaatsvinden.
Hoi Tjerk,
Bovenstaande klopt, je kan het aanvragen op je agentschap telecom omgeving, onder melding frequentie gebruik maritiem en dan overnemen registratie. Echter als het langer duurt dan een paar maanden, dan lukt dit niet meer(de site zegt dan dat dit niet mogelijk is). Je kan dan contact opnemen met Agentschap Telecom om te kijken of hij nog niet gebruikt is. Indien hij vrij is, vraag dan om een pdf waarmee je hem handmatig kan overzetten. Dat kost wat meer tijd, maar het schilt programmeerwerk aan je marifoon! Ik spreek uit ervaring.
Hallo,
Ik heb een marifoon en ga de boot verkopen, daarna koop ik weer een andere boot.
Kan ik mijn oude marifoon meenemen naar de nieuwe boot, of moet ik hem eerst afmelden en de nieuwe bootnaam veranderen?
Misschien zit er op de nieuwe boot ook een marifoon, kan ik deze dan evt. ook gebruiken en wat moet ik dan doen?
Beste Anja,
Indien je een marifoon wilt blijven gebruiken heb je meerdere opties.
Nu nog niets doen, je komt pas in actie zodra je óf je oude boot hebt verkocht óf je een nieuwe boot hebt gekocht.
Stel je koopt een nieuwe boot en daar zit al een marifoon aan boord.
Dan verkoop jij je boot compleet met marifoon en meld deze marifoon af bij het AT (Agentschap Telecom). En je zorgt ervoor dat de nieuwe nummers (ATIS-code en eventueel MMSI-nummer) van de nieuwe marifoon op jouw naam komen te staan.
Indien de nieuwe boot geen marifoon aan boord heeft. Dan kan je jouw oude marifoon overzetten en bij AT de gegevens van je nieuwe boot doorgeven. Op deze manier kan je gewoon je “oude” marifoon blijven gebruiken.
Uiteraard kan je ook de boot verkopen met marifoon en heeft je nieuwe boot geen marifoon kan je jezelf verwennen met een nieuwe marifoon eventueel in combinatie met AIS.
Succes met je keuze.
Hallo,
ik heb sinds twee jaar een schip overgenomen en recent een nieuwe atis nr aangevraagd. De naam van t schip is niet veranderd.
Ik laat deze ais code binnenkort in de marifoon zetten.
Nu zie ik dat het oude mmsi nummer nog bestaat maar dan geregistreerd is in Duitsland (start letters DK).
Wat betekent dit nu, stel dat ik een oproep zal doen.
Ik neem aan dat dan de koppeling tussen mijn schip en dat oude nummer vervalt? klopt dat
dank en groet
Beste F de Vries,
Nee, dat gaat niet goed.
Het Duitse MMSI nummer moet uit je marifoon. Je bent immers een Nederlander.
Nederlandse MMSI nummers starten immers altijd met 244, 245 of 246.
Op deze manier ontstaat verwarring.
Dus of je moet een nieuwe marifoon aanschaffen of het MMSI nummer eruit laten halen.
Ik ben bezig met basis marifoon. Aangezien ik iets meer info wilde m.b.t. intraship communicatie en de regels daarbij kom ik uit op Wikipaedia. Daar vind ik dat een handheld marifoon alleen in Nederland is toegestaan en in de overige Rijnstaten zelfs strafbaar? Dit vind ik niet terug in de cursus, klopt deze info op Wiki?
Ik vaar een kleine, trailerbare, tender en zou daarmee probleemloos in bijv. Duitsland kunnen gaan varen, echter zou bovengenoemd verhaal mij richting een vaste marifoon dwingen, vandaar deze vraag.
Hans,
Voor kleine schepen is er in de meeste landen geen marifoonplicht.
Maar je mag gewoon een handheld marifoon gebruiken, ook in Duitsland.
In jouw geval is een handheld marifoon voldoende om in Duitsland te varen.
Wat er bedoeld wordt in wikipedia met dat je een handheld marifoon alleen mag gebruiken voor de communicatie op het eigen schip?
Dan moet je denken: een boot 100 meter lang en de stuurman staat achterop het schip en wil communiceren met de matroos die staat 100 meter verderop.
Dat mag alleen via de portofoonkanalen 15 en 17.
Op deze manier communiceren mag alleen op grote schepen.
IK heb een boot gekocht en de marifoon overgenomen en de tenaamstelling aangepast naar mijzelf. ik heb de scheepsnaam wel veranderd en dit gewijzigd bij agentschap telecom. Wat moet ik nu nog meer veranderen, als ik het schip via marinetraffic lokaliseer zie ik nog steeds de oude naam van het schip
Beste Ad,
Prima, je gegevens zijn nu helemaal up-to-date.
Marinetraffic kan wel je actuele positie doorgeven maar in de database van marinetraffic staan nog de “oude gegevens” van jouw schip.
Zodra deze club zijn database opschoont dan weten zij dat de scheepsnaam is gewijzigd en zal deze via het scherm worden weergegeven.
goedenavond,
ik heb een (1) handheld marifoon.
we hebben twee zeilboten, beiden voor op IJsselmeer.
mag ik deze ene marifoon gebruiken op de beide boten?
wat kan ik dan het beste invullen bij het Agentschap Telecom?
Beste Har,
Ja, daar is een truckje voor.
Bij de registratie vul je bij de naam van het schip in: “diverse schepen”.
Dit wordt geaccepteerd door Agentschap Telecom.
Dat kan en mag inderdaad, echter als het een schip is waar reeds een vaste VHF met eigen ATIS is geregistreerd, dan mag je die oude porto marifoon met ATIS Diverse Schepen niet zenden op dat schip. Voor matroos op voordek via VHF 15 naar de schipper in de stuurhut is dat niet zo erg,
maar ga er geen verkeersposten of bruggen en sluizen mee oproepen. ATIS is met name ingevoerd om notoire overtreders te vervolgen die onzin uitzenden. Met “Diverse Schepen” ben je immers bekend.
Let op: Vrijwel overal wordt het VHF verkeer opgenomen en gelogd voor later calamiteiten onderzoek. Je kan dus ook vervolgd worden voor belediging van een ambtenaar.
ik heb n portofoon navicom Rt411 met Atis optie die vraagt om 9 digits. Maar mijn atis bestaat uit 10 digits. Is niet logisch. Hoe hiermee om te gaan?
Beste Jules,
Hartelijk dank voor je reactie
Het enige cijfer wat minder belangrijk is is de eerste 9.
Dit is de ATIS code van ons voorbeeld schip.
Roepnaam schip PI4019 = ATIS- code 9244094019
9 244 09 4019
9 altijd
244 Nederland
09 de negende letter van het alfabet = de I
4019 cijfers van de roepnaam
244 is belangrijk, dat is de landcode.
094019 is ook belangrijk.
Ik denk dat je het beste even een mailtje kan sturen naar Navicom.
Succes ermee.
Heel simpel, lees de handleiding, dan zul je zien dat je die vaste 9 moet weglaten.
Helaas worden daar veel fouten mee gemaakt, en krijg je onjuiste ATIS indicaties.
Ben je dus ook strafbaar mee.
Wat als je 2 keer per jaar een boot huurt, met een eigen hand marifoon. Hoe zit je dan met de ATS
Beste,
Dan registreer je de handheldmarifoon met als kenmerk “diverse schepen”.
Zie het bericht van Har op 4 oktober 2022.
Ik heb een zeilboot in Duitsland gekocht. Ga deze naar Nederland varen. Moeten de gegevens van marifoon, ais, epirb door de oude eigenaar verwijderd worden? Ik kan wel nieuwe codes aanmaken, maar niet in de marifoon programmeren. Mag ik toch de communicatie apparatuur tijdelijk gebruiken of moet ik voor vertrek de marifoon in Duitsland of Nederland opnieuw laten programmeren.
Beste Wijnand,
Nee, de nummers overzetten is een taak van de nieuwe eigenaar.
Aangezien deze apparatuur nog op naam van de oude eigenaar staat (stond) mag je daar officieel geen gebruik van maken. De verkopende parij heeft waarschijnlijk ook de registratie opgezegd.
Bij sommige marifoons kan je de code’s zelf veranderen in je eigen code’s die je aangevraagd hebt bij het RDI (voormalige Agentschap Telecom). Je kunt even navraag doen bij de leverancier van de apparatuur of hij of zij de nummers kan veranderen.
De nummers van de EPIRB kan je niet veranderen, die kan je gewoon registreren op jouw naam.
Beste Coen,
Ik heb een zeilschip overgenomen met handheld marifoon erbij en inmiddels de registratie van die handheld op mijn naam gezet. Nou zit er ook nog een (oude) Sailor-marifoon (vast) in de boot. Kan/mag ik die programmeren met hetzelfde callsign en ATIS-code als die al geregistreerd staan voor mijn boot?
Beste Paul.
Hartelijk dank voor je reactie
Absoluut, de callsign en ATIS-code horen bij jouw schip.
Ook indien je meerdere marifoons aan boord hebt, programeer je deze nummers in je marifoon(s).
Beste Coen,
Ik heb een boot gekocht via een handelaar, die daarvoor van een Belg geweest is. Deze is 4 jaar geleden overleden. Ik heb geen idee of deze vorige eigenaar de marifoon die aan boord is, heeft afgemeld. Ik denk het niet.
Wat is nu het handigst om te doen?
Beste Eric,
Dat maakt niet uit of dat de marifoon is afgemeld of niet.
Aangezien jij als Nederlander geen Belgische nummers kan overzetten op jouw naam,
moet je zelf een nieuwe ATIS-code (en/of MMSI-nummer) aanvragen bij het RDI.
Deze nieuwe Nederlandse nummers dien je dan in de marifoon te (laten) plaatsen.
Je kunt het beste even de marifoon aanzetten en in het menu zoeken naar de ATIS-code.
Is die reeds in-geprogrammeerd kijk gelijk ook of er een optie is om het nummer te veranderen.
Zo niet, dan kan je of de nummers laten aanpassen of misschien een nieuwe marifoon aanschaffen.
Succes ermee.
Groetjes Coen